sobota, 29 grudnia 2012

Okno na podłodze.

W moim przypadku większość zdjęć powstaje w biegu, po drodze i spontanicznie.
W długim korytarzu, o bardzo grubych ścianach, odblask (cień?) okna na posadzce
zrobił na mnie wrażenie, choć sam nie wiem dlaczego.
Chyba ta nieustanna, chwiejna walka mroku ze światłem...

Podklasztorze, RX100
 

Ja i ja.

Kolejne zdjęcie odkopane z dyskowych czeluści.
Zrobiłem je ładnych parę lat temu, w Czarnkowie.
T były początki mojej przygody z fotografią cyfrową.
Zrobiłem je o ile pamiętam Olympusem E10.

Tak więc ja i ja, obydwaj już nieistniejący.

To napisałem ja, egocentryk.

piątek, 28 grudnia 2012

Koła

Inspiracje są wszędzie.
Stojak na rowery pod Dworcem Centralnym w Warszawie.

RX100

30 lat później.

Przed chwilą znalazłem to zdjęcie na dysku.
Zdjęcie zdjęcia i obiektu na zdjęciu.
U dołu kadru zdjęcie zrobione przez Marka Poźniaka w Czarnkowie w 1982 roku.
Ze dwa lata temu, zgrałem sobie kilka zdjęć Marka na tablet i szukałem tych samych miejsc.
Trzydzieści lat później.
Marku Serdecznie pozdrawiam!

Ratusz, NEX 5 + 16mm

czwartek, 27 grudnia 2012

Litery

Pamiętam, kilka lat temu pętałem się z Danielem po jakichś handlowych zakątkach Osaki.
Szukaliśmy coś na pamiątkę, coś do postawienia w domu.
Znaleźliśmy dużo fajnych (i niedrogich) rzeczy, ale szybko doszliśmy do wniosku
że taka miseczka na przykład, bez napisu po japońsku nie ma dla nas znaczenia ;)
Jak jest napis jest fajnie, nie ma napisu słabo.
Podobnie jest z tym zdjęciem.
Spodobały mi się zwyczajnie japońskie litery. No i zielona "patyna" na kamieniach.
Uważam że japońskie litery są zwyczajnie piękne.
Zdjęcie zrobiłem w 2006... zdaje się że w świątyni Higashi-honganji...
czyli wiadomo... wszystko jest stare :)


A100

Zegar, schody i ruch.

Kolejne z cyklu kolejowe klimaty.
Jakiś czas temu na Dworcu Centralnym pod głównym ekranem informacyjnym.

RX100

"Cicha noc"

No więc jest po świętach.
Się najpierw czeka, kupuje, przygotowuje, potem się je i gada.
Się ma wyrzuty sumienia że się nie zadzwoniło do tego, tego, czy tego człowieka.
Się oszukuje że za rok zadzwoni się do wszystkich...
...a nad miastem zawisła "cicha noc"

...choć już mało kto śpiewa.


NEX 6 + SEL 55-210 + parapet

niedziela, 23 grudnia 2012

...w kuchni

"Posiedzimy sobie razem w kuchni
czysta nafta tak słodkawo pachnie
ostry nóż bochenek chleba spory
chcesz napompuj prymus do oporu
ostry nóż bochenek chleba spory
chcesz napompuj prymus do oporu"

Ela Adamiak

 RX1

 RX1
fot. Magda Magdziarz

czwartek, 20 grudnia 2012

Przechodzę na Canona...

... w analogu :)

Od dość długiego czasu rozglądałem się za jakimś fajnym dalmierzem na z gwintem m39.
Mam całkiem fajny komplet obiektywów:
  • Orion 15,   6/28mm
  • Jupiter 12,  2,8/35mm
  • Jupiter 3,  1,5/50mm
  • Industar 61,  2,8/55mm
  • Jupiter 9,  2/85mm
  • Jupiter 11,  4/135mm
Najbardziej podobały mi się Canony z lat pięćdziesiątych.
Brałem też pod uwagę Bessę, ale ten aparat z kolei znam, to konstrukcja z lat dziewięćdziesiątych.
Na kilometr lecąca plastikiem. Ja chciałem coś dla przyjemności obcowania ze starym, solidnym sprzętem. No i w końcu kilka dni temu znalazłem Canona P. 
Chyba jeden z najładniejszych aparatów dalmierzowych.
Całkiem fajny wizjer, o dużej jasności, z wyrównaniem paralaksy i ramkami dla 35 - 50 - 100mmm!
Troszkę szkoda że plamka dalmierza nie ma ostrych krawędzi jak choćby w aparacie Werra,
ale ostrość ustawia się całkiem łatwo.
Normalnie pracująca (stalowa!) migawka szczelinowa 1s-1/1000s
Cóż trzeba się zaopatrzyć w Ilforda :)
Bardzo mi się to podoba.






Aparat ze wschodu, obiektywy i celownik ze wschodu,
i niezawodny Lunasix 3 firmy Gossen z zachodu :)


Ziemia jest krzywa

Shibuya Tokio/
Zapalają się zielone i ze wszystkich stron, wszystkich kierunków,
we wszystkich kierunkach wchodzą na jezdnię piesi...
Miejsce znane z filmu Między Słowami (Lost in Translation)


A900 + 16/2.8 Fish eye


środa, 19 grudnia 2012

Czas

Dziś prosta kompozycja, bazująca na kolorze i czasie.
Człowiek dał kolor, Czas zajął się resztą.

NEX 6 + SEL 10-18

poniedziałek, 17 grudnia 2012

Jeszcze jeden rzut oka na Toruń

Szedłem sobie z dworca, jedną ręką ciągnąłem walizkę, w drugiej dzierżyłem RX1.
Swoją drogą piękną nazwę ma ulica którą szedłem...
...Bulwar Filadelfijski.
DSC RX1

Na celowniku...

Wrzesień tego roku.
Droga powrotna z Nidy, Litwa.
Trafic Jacka eM. na celowniku Mercedesa Marka Pe.
Dokumentował troszkę z nudów, bo droga daleka była, Rafał Wu.

Jakiś NEX z 18-55

niedziela, 16 grudnia 2012

Haiku zimowe.

Haiku zimowe.
Napisane przez kaczki, nad Wisłą w Toruniu.
W wolnym tłumaczeniu:

"Zimo, zimo, zimo..."

Bulwar Filadelfijski, Toruń.
NEX 6 + SEL16-50

Kaboom!

Kilka lat temu w Podklasztorzu.
Strzelaliśmy z repliki osiemnastowiecznej armaty.
Pierwsza piątka nexowa...

NEX 5 + 18-55mm

środa, 12 grudnia 2012

...zdzisie

Dwa zdjęcia z dziś...
Niewiele więcej dziś zrobiłem...
Niektórzy moi znajomi mówią ze mam fajnie bo sporo podróżuję.
Dziś widziałem:
Okęcie - Lotnisko w Budapeszcie - Biuro  w Budapeszcie - Lotnisko w Budapeszcie - Okęcie... IBIS w Warszawie...
Wcześnie rano na Okęciu...

Widok z okna biura w Budapeszcie.

wtorek, 11 grudnia 2012

Podmiot liryczny, uczestnik i obserwator

Trochę po egipsku, warstwami,
My współcześni budowniczy piramid z papieru, poczty elektronicznej i innych takich.
Jedni nad drugimi, nie wiedząc nic o sobie nawzajem...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
...a na łąkach nad Notecią musi być teraz tak pięknie...

NEX 6 + SEL 55-210

poniedziałek, 10 grudnia 2012

Press Photo Expo

Warszawa.
Krakowskie Przedmieście, Press Photo Expo.
W czasie prelekcji EIZO.

 RX1


Spotkanie

Byłem dziś na Press Photo Expo, w Warszawie.
Spotkałem faceta który dla mnie jest... legendą?
Niezwykle miły człowiek. Pozytywnie nastawiony do życia. Dowcipny.
Na pamięć znam niektóre jego zdjęcia.
Troszkę porozmawialiśmy, mam nadzieję na kolejne spotkanie.
Tomasz Tomaszewski... RX1 i ja :)

fot. Piotr Parvi, RX100


Toruń c.d.

Ostatni rzut oka na mury obronne Torunia.

NEX 6 + SEL 16-50

piątek, 7 grudnia 2012

Toruń

...no to dotarłem wczoraj do Torunia.
Nieustająco to miasto robi na mnie wrażenie.
Niesamowita mikstura historii i współczesności.
Co jest elementem historii? Wiadomo.
Co jest elementem współczesności?
Tłumy młodych ludzi na ulicach, na Rynku, nawet o północy.
Poznań po 22:00 śpi.
Toruń jest fantastycznym połączeniem takiego swoistego małomiasteczkowego klimatu...
...z poczuciem faktu że jest się w absolutnie wyjątkowym historycznym miejscu.
Jak powiedział mi dziś kolega " to taka mała perełka"

Dziś troszkę nietypowe ujęcia.
Są szanse że tego nie widzieliście.
Dość "pojechana" kombinacja:
NEX 6 + 10-18mm + funkcja panorama.
Krótko mówiąc fotografowanie tego co przed sobą i za plecami na raz :)


 Dziedziniec ratusza.

 ul Ciasna

Wąsy

Prawdziwe porządne wąsy...


RX1

wtorek, 4 grudnia 2012

Maska

Zdjęcie z 30 listopada.
Księżyc próbował przebić się przez chmóry.
Miasto żyło swoim życiem...
...ale nie tu.

Kiedy łaziłem po uliczkach w okolicach rynku Nowego Miasta w Warszawie miałem wrażenie
że jestem w jakimś, bardzo, bardzo prowincjonalnym miasteczku. Góra 20 tysięcy mieszkańców...
Niemal całkowity brak przechodniów. Świateł tez nie za wiele. W sumie bardzo fajnie.
Prawie jak w Czarnkowie :)


Więc szedłem sobie z Piotruso i w tem... moim oczom ukazała się Maska...
;)
NEX 6 + E10-18mm

Tomek

Z racji tego że Tomek Kuchar wygrał Barburkę dziś małe wspomnienie z pierwszego rajdu na którym byłem. Rajd Elmot wiosna 2006. Tomek wtedy zajął II miejsce.

Wykopane z internetu, (tak, tak... oryginał jest na tym padniętym dysku...)
To było jeszcze przed premierą A100, Tę fotę strzeliłem aparatem DSC R1


niedziela, 2 grudnia 2012

...na Centralnym

Otóż na Centralnym bywam często... rzadko jednak na balkonie.
Dzisiaj miałem kilka minut w zapasie i zajrzałem na balkon w holu głównym
Okazuje się że remont dworca nie zatarł wszystkich śladów bytności niektórych, artystycznie uzdolnionych podróżnych. Niektóre napisy są bardzo głębokie, pięknie wycyzelowane, tak jakby ktoś spędził  nad nimi wiele dni. Tak jakby miały być ważnym znakiem dla potomnych.
Inne są płytkie niedbałe, robione w pospiechu, jakby chodziło o lęk przed Strażą Ochrony Kolei.
Niektóre są piękne jak nowy wagon Warsa inne brzydkie jak seks w toalecie TLK...
Następnym razem muszę tam wpaść na dłużej, czuję że w tych napisach da się odszukać kilka ciekawych historii :)





RX1

Kilka myśli ... czyli jak zwykle w Warsie.



Mały wszechświat przedziału barowego.
Nie wiem już który raz jadę w Warsie.
Obserwacja ludzi jest w takim miejscu niezwykle interesująca.
Czasami pochłania mi to całą podróż, czasami odpływam w jakieś niezbadane rejony dzięki muzyce z walkmana. Czasami wyostrzam słuch i myślę o tym o czym ludzie mówią.
Czasami mam ciekawego rozmówcę, czasami.
Berlin Warszawa Ekspres  jest najfajniejszy.
Niedawno jechałem z Amerykaninem mieszkającym czasowo w Berlinie.
Bardzo ciekawy facet, był pod niezwykle pozytywnym wrażeniu naszego kraju
Pod wrażeniem Krupniku był tym bardziej :):)
Był u nas tydzień na jakimś seminarium gospodarczym.
Czy naprawdę trzeba pogadać z cudzoziemcem żeby docenić rzeczy które się u nas zmieniły przez ostatnie 20 lat? Mało rzeczy mnie tak wkurza jak narzekanie na nasz kraj, na ludzi.
Za sformułowanie „polaczek” mam ochotę walić w pysk.
Przeszliśmy daleką drogę od zgrzebnych lat osiemdziesiątych.
Nie wiem czy to kwestia zbiorowej amnezji, czy jeszcze jakiejś innej tajemniczej sprawy.
Dobrze było porozmawiać z człowiekiem z zewnątrz.
Rozmawiałem z tym facetem ze dwie godziny. O życiu, polityce, demokracji, stereotypach, pracy….
Nie różnimy się specjalnie.  Czy jesteśmy stąd czy urodziliśmy się 10 000 mil na zachód.
Facet napisał ostatnio do mnie maila, tak zwyczajnie po ludzku, co u mnie słychać co u niego w Berlinie.  Normalnie, po prostu. Mam tez kilku przyjaciół na Litwie, młode chłopaki.
Bywam tam raz do roku od jakiegoś czasu i kompletnie nie rozumiem kto robi jakieś dziwne wyskoki wobec polskości w tym kraju. Oni tez nie rozumieją. W Rumuni poznałem faceta który wie więcej o naszej historii i literaturze niż połowa moich rodaków.
W sierpniu byłem w Brookland’s  Museum, czułem się tam doskonale jako Polak.
Za każdym razem gdy mówiłem że jestem z Polski widziałem wielki uśmiech i sympatię.
Czy tylko ja mam takie szczęście do ludzi?  :)
Wcale nie jest trudno być dumnym ze swojego kraju…

Poznań. Dworzec Zachodni w przebudowie...
NEX6 + E 10-18mm


BROOK...

... albo bruk.


All Along The Watchtower


piątek, 30 listopada 2012