piątek, 15 listopada 2013

20 minut w innej epoce

Byłem dziś na dworcu w Kędzierzynie Koźlu.
Nie po raz pierwszy zresztą, jednak za każdym razem gdy przechodzę przez ten dworzec
zadziwia mnie duży spory fresk na prawie całą ścianę.
Sielska wizja socjalistycznej ojczyzny... niemal raj na ziemi.
Chłop bratający się z robotnikiem, kobieta niosąca kosz pełen płodów ziemi,
inżynier z murarzem...
...no i rycerze stojący na straży polskości ziemi Opolskiej.
Coś jakby "Legendy i mity PRL"
Klimat tego fresku bardzo kontrastuje z rzeczywistością dookoła.
Byłem na dworcu tylko krótką chwilkę, wrażenia są jednak niezapomniane.







3 komentarze:

  1. Ciekawy ten malunek. Zauważ, że podzielony na 2 części, lewa strona to historia, z zamkiem, chłopem orzącym pole, flisakami i parą "piastów" na pierwszym planie. Z prawej - nowoczesność pełną gębą, ciągnik, sojusz robotniczo-chłopski, fabryki, inżynierowie. I zgoła ani najmniejszej sugestii, że przez wieki Śląsk Opolski należał do Polski li tylko formalnie lub zgoła wcale. Taka wymuszona propaganda uzasadniająca "powrót" Ziem Odzyskanych

    OdpowiedzUsuń
  2. Niedawno słyszałem fajną nazwę naszych zachodnich ziem...
    Ziemie Wyzyskane :)
    Poza wątpliwą wymową to musze przyznać że ten fresk jest po prostu ładnie zrobiony.
    Mam nadzieję że nie zostanie kiedyś zniszczony.
    Miłosz...pozdrawiam z pociągu :)

    OdpowiedzUsuń
  3. he he a ja tam codziennie siłą rzeczy bywam. Rafał od przyszłego roku wszystko tam będzie całkowicie pozmieniane - planowana jest całkowita przebudowa tego reliktu.
    Tymczasem zapraszam Ciebie do zobaczenia mojego fotobloga - postanowiłem nie chować fot do szuflady i od jakiegoś czasu wrzucam tam swoje nowe i jakieś z szuflady foty.
    http://kamilzyla-photography.blogspot.com
    Pozdrawiam
    Kamil z FJ (internetowego)

    OdpowiedzUsuń